fredag den 21. marts 2014

Får af cernit

Diy, får, påske lam, påskelam, golfbold, kugler, grønne øjne, ører, uld, sort hvid, cernit, fimo, ler, clay, polymer
Dette er en forklaring og en guide, til mit bud på et får af cernit. Det er faktisk rimelig simpelt.

Det skal lige siges, allerførst, at det, at bygge det op omkring en golfbold, som jeg gør her, er en smule risikabelt, det kan, som man ser, godt lade sig gøre, men det kræver lidt forsigtighed under bagningen og måske også lidt held, hvis man vil undgå, at det hele flækker, men grundlæggende er altså idéen om at "ulden" er samlet af en masse små kugler, og det kan jo sagtens laves udenpå en klump Cernit, eller Fimo-ler eller noget andet. Se evt. mit indlæg om at have ting indeni sine Cernit/fimo figurer og at lære af sine fejl.
Men her giver golfbolden, jo altså, en størrelse, hvor det er rimelig nemt, at se på billederne, hvad jeg laver.
Anyway...

Diy, får, påske lam, påskelam, golfbold, kugler, grønne øjne, ører, uld, sort hvid, cernit, ler, fimo, polymer, clay
Jeg startede med, at tage en klump sort ler og trykke fast på min golfbold, den formede jeg, så den blev lidt spids og så kanterne på leret, var trykket godt ned over bolden, til et rimelig tyndt lag. Så rullede jeg en lang tynd pølse af hvid ler, som jeg hakkede i små stykker, de små stykker, rullede jeg til kugler og trykkede fast på bolden, så de kom til at side godt tæt. Sådan forsatte jeg hele vejen rundt, på nær der hvor det sorte ler, skal danne hovedet på fåret.
Når man går fra sort til hvid ler, kan det være en god idé, at vaske sine fingre, for det sorte ler smitter af, og det hvide ler tager let imod misfarvninger.


Diy, får, påske lam, påskelam, golfbold, kugler, grønne øjne, ører, uld, sort hvid, cernit, fimo, polymer, ler, clay
Så trykkede jeg alle kuglerne let flade, så de sad godt fast, også gik jeg i gang med ørerne. De er lavt af to små kugler, som er trykket til flade cirkler, på hver cirkel lavede jeg en lille fold i kanten, så de blev til runde ører, og dem spidsede jeg og satte fast på fårets hoved, så tæt på "ulden" som muligt.


Diy, får, påske lam, påskelam, golfbold, kugler, grønne øjne, ører, uld, sort hvid, cernit, ler, fimo, polymer, clay
Så blev det tid til øjne, dem lavede jeg med to små hvide kugler, jeg satte i hovedet af fåret og trykkede flade, to, lidt mindre, grønne kugler jeg trykkede flade oven på de hvide, og til slut to bittesmå hvide kugler, jeg trykkede fast i kanten af de grønne.
Derefter tog jeg en nål og stak to huller som næsebor, også blev fåret bagt.



Jeg håber denne guide, kan være jer til hjælp og inspiration. :)


Man kan købe figurer af Cernit, lavet af mig her.

- Lærke/ Æ


Ingen kommentarer:

Send en kommentar