torsdag den 20. marts 2014

Om at have ting inden i sine Cernit figurer og at lære af sine fejl...

cernit gris jule pynt, blå sløjfe, babyblå fimo ler polymer clay


















Det at fejle, at ting ind imellem ikke går, som man havde tænkt, eller ligefrem går fuldstændigt galt, det er noget, der hører med til det at lære og blive bedre. Desværre, men sådan er det altså. Det er ikke noget man ser, ske for andre og i særdeleshed ikke på internettet, for folk fortæller ikke ret gerne om alle de forsøg der ikke er gået godt. Det er måske forståeligt nok, det handler jo om at succesfuld og dygtig ud.
Derfor vil jeg godt dele det her med jer...

Nogen gange går ting så galt, at det får alt andet, til at føles som om, det er et rent held, at ikke også det er gået helt skævt. Det her slog mig lidt ud, må jeg indrømme, men jeg må jo se det positive i det.
Det er faktisk det mest brugbare resultat jeg overhovedet kunne have opnået, for jeg lavede nogle fejl, og det må jeg jo så lære af. Og vigtigst af alt, må jeg jo blive ved, med at holde fast og kæmpe videre, på trods af nederlag og forhindringer.



Cernit, formet uden på andre ting, kan faktisk sagtens lade sig gøre. Hvis man gerne vil lave ting af en vis størrelse, kan man spare en del materiale, på den måde og det er jo en stor fordel, i øvrigt giver det en form som en del mere holdbar og fast at arbejde med, men det er dog lidt risikabelt. Selvfølgelig specielt hvis der er tale om, ting der kan smelte eller udvide sig i varmen, når de bliver bagt, større luftbobler skal man også være forsigtig med. Jeg har før været ude for, at ting er flækket for mig, men det her er godt nok det værste tilfælde. Den er altså ikke til at rede.

cernit gris jule pynt, blå sløjfe, babyblå fimo ler polymer clay golfbold smeltet


















Jeg er måske også lidt dristig og det kan da godt være, jeg er blevet overmodig og uforsigtig, det burde vel sige sig selv, at man ikke skal bage plastik, hvis man synes, det skal beholde den form det har... Men det er altså lykkedes mange gange før, med rigtig gode resultater.

En ting jeg dog er helt sikker på, at man godt kan putte indeni sine cernit/fimo figurer er trylledej! Det skal bare forbages engang, men så kan man jo lave det, i lige den form man synes. Alternativt vil jeg anbefale noget der i hvert fald er bare en lille smule ildfast, hvis man vil være sikker, på et helt resultat.

Også.. Vær forsigtig med at sætte Cernit i ovnen, lige efter den har været brugt til noget andet med højere varme, giv den i hvert fald god tid, til at køle ned, til den rigtige temperatur.
Jeg har en formodning om, at det lidt er det, der fik bæreret til at flyde over, i tilfældet med grisen her.




R.I.P. Stakkels gris. Du har dog ikke været helt nytteløs...


Hele grise og andre figurer af Cernit, kan købes af mig her.

- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar