torsdag den 10. april 2014

Cernit påskeæg.

Jeg har lavet disse sjove mønstrede påskeæg...

DIY cernit, Fimoler, påske æg

De måler ca. 5 cm og store æg, er det jo normalt ikke så hensigtsmæssigt, at lave af Cernit eller Fimoler, i og med, at der går ret meget materiale til, men disse er lavet udenpå æg af trylledej og det synes jeg er en rigtig god løsning.

Her er først en opskrift på trylledej.
Og husk, at det er uhyre vigtigt, at trylledejen er helt tør, inden man begynder, at bygge udenpå, beregn evt. lidt ekstra bagetid. For det er altså ærgerligt, at stå med en omgang æg, der er blevet deforme, har lavet underlige bobler, eller ligefrem er knækket. Det har jeg prøvet..

Egentlig er mønstrene bare lavet, ved hjælp af meget simple "canes"
Til slut vil jeg vise hvordan man dækker æggene, men allerførst, vil jeg lige vise, hvordan jeg har lavet disse simple "canes". Det er faktisk rigtig nemt.

Grøn farve, til DIY påske æg


Jeg startede med, at blande mig en klump god, grøn farve, den rullede jeg til en pølse og skar i 4 lige store bidder.
Så rullede jeg en ca. tilsvarende hvid pølse, som jeg skar i 3 bider, en lille, en mellem og en stor bid. De 3 bidder blandede jeg nu med hver sin grønne bid, hvilket efterlod en grøn bid urørt og derudover 3 forskellige størrelser klumper i 3 forskellige nuancer grøn.
Grøn cane til diy påske æg
Så tog jeg den mindste klump grøn og rullede til en pølse, jeg tog en klump hvid og trykkede til en flad firkant og så rullede jeg det hvide omkring den grønne pølse. Så tog jeg den næste klump grøn, trykkede til en flad firkant og rullede omkring det hvide. Sådan blev jeg ved, til jeg havde brugt alt det grønne og sluttede af med hvid. Til sidst rullede jeg min pølse i ønsket tykkelse.
Her er det lidt svært at se, at der skulle komme noget fint ud af denne pølse, men det gør der altså, den skal bare lige have lov, at ligge i køleskabet lidt først, så den bliver mere hård.
Cane til diy påskeæg



Når pølsen er kølet af kan man begynde at skære i den, det første stykke, der ikke er så pænt, fjerner man simpelthen bare og herefter kan man skære fine skiver. Det er en god idé at rulle pølsen en halv omgang, for hver skive man skære, for at undgå at trykke skiverne alt for flade.

Undervejs kan man godt rulle pølsen tyndere, hvis man f.eks har lavet et æg og ikke synes, det næste skal være helt magen til.

påske æg af trylledej cernit cane lilla, diy


Skiverne trykkede jeg forsigtigt fast på et trylledejs-æg, tæt ved siden af hinanden så der ikke var nogen huller og derefter trykkede jeg alle samlingerne usynlige.
Så var jeg færdig med et æg og det var klar til at blive bagt, efter instrukserne på Cernit pakken. :)






Sådan.. Fine færdige påskeæg...
retro påskeæg, diy, cernit, fimoler

Påske æg, diy, cernit, fimoler












- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar